ІНТЕГРАЦІЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ У ЛАНЦЮГАХ ПОСТАВОК: СУТНІСТЬ ТА ПЕРЕВАГИ

Автор(и)

  • Ірина Коновалова

Ключові слова:

озера даних, транспортно-логістичні компанії

Анотація

Сьогодні на етапі сучасного економічного розвитку актуальною є інтеграція логістичної діяльності підприємств. Безліч теоретичних розробок провідних економістів цього напрямку зараз відкріплюються практикою багатьох керівників. Управління потоковими процесами визнає ефективність та необхідність інтеграції функцій логістики при прийнятті рішень.

Дослідники у цій сфері привертають увагу на доцільність логістичних інтеграцій. Перевагою є: покращення формування тактичних і стратегічних цілей та методів їх дослідження; зростання ефективності розробки альтернативних варіантів для виконання завдань в управлінні та в плануванні ефективності виробничо-господарської діяльності; підвищення ефективності оцінки вирішуваних завдань управління з метою вибору найкращого варіанта; забезпечення глибшого та достовірнішого прогнозування; підвищення ефективності контролю та аналізу діяльності шляхом охоплення усіх ланок матеріальних та грошових потоків [1, c. 141].

Заслуговують на увагу думки зарубіжних авторів Д. Бауерсток та Д. Клосс, які зазначають, що для того, щоб отримати максимальні вигоди від логістики, усі її логістичні ланки повинні працювати шляхом інтеграції, і акцентують увагу на тому, що «коли логістичні операції у значній мірі інтегровані і утворюють ключову сферу компетентності, вони служать джерелом стратегічних переваг. Впевненість у тому, що інтеграція системи забезпечує значно більші результати діяльності, ніж результати управління окремими функціями, складає осново-визначальну парадигму логістики» [2, с. 47].

На сьогодні логістику потрібно розглядати як діяльність, яка в основі містить об’єднання функцій, пов’язаних із просуванням потокових процесів та надає можливість оптимізації у відповідності до вимог споживача та виробника, удосконалюючи усі процеси управління та розвитку підприємства як відокремлених суб’єктів господарювання, так і їх взаємодію на міждержавному, національному та регіональному рівнях. Отже, інтеграція логістичних функцій дає цілісний погляд на елементи процесу створення вартості.

У контексті концепції управління ланцюгами поставок інтеграцію розглядають як процес взаємної дії усіх учасників ланцюга поставок, спрямований на досягнення головних цілей, поглиблюючи та розширюючи господарські відносини шляхом спільного використання ресурсів компаній, об’єднання їх капіталів та утворення сприятливих партнерських зв’язків для того, щоб здійснювати спільну підприємницьку діяльність.

Розрізняють внутрішню і зовнішню інтеграцію ланцюга поставок. Внутрішня інтеграція – це сукупність усіх логістичних процесів, що відбуваються у межах певного підприємства. У логістиці метою використання інтегрованого підходу є об’єднання окремих функціональних підрозділів та їх учасників під час створення єдиної логістичної системи.

Таке об’єднання функціональних відділ і їх учасників доповнюється взаємодією обраної компанії з її бізнес-партнерами, як-от постачальники сировини, посередники та кінцевими споживачами готової продукції, які загалом визначають зовнішню інтеграцію (рис. 1).

Суб’єкти логістичної інтеграції отримую переваги, які виражаються у швидкій реакції на зміну кон’юнктури ринку; скороченні витрати шляхом їх раціональної структуризації і підвищенням доходів; концентрації підприємства на пріоритетні галузі спеціалізації; забороні дублювання логістичних операцій та залученні до співпраці надійних партнерів. Одною з основних практичних проблем, з якою стикається підприємство є управління логістичними процесам ланцюгів поставок, які складаються з декількох бізнес-партнерів. Компанії бояться розширювати свій ланцюг поставок через можливу втрату контролю над усім процесом у майбутньому через передачу інформації партнерам та постачальникам. Але існує  багато переваг на основі співпраці компаній.

Існує безліч способів організації співпраці підприємств, одним з яких є стратегічні союзи. Вони забезпечують формування взаємовідносин між бізнес-партнерами шляхом довгострокових зобов’язань, що передбачають взаємну вигоду. Партнерство в поставках – це різновид стратегічних союзів. Аналітики зробили висновки, що перевагами таких відносин взаємозалежності є [3, с. 79]:

  • тісна взаємодія господарських суб'єктів на всіх рівнях;
  • позитивне ставлення щодо союзу усіх співробітників, зокрема менеджерів вищої ланки;
  • визначення загальної культури бізнесу, цілей і завдань;
  • відкритість і взаємна довіру;
  • формування довгострокових зобов'язань;
  • обмін інформації, досвідом, підходами до планування та управління;
  •  готовність до спільного вирішення виникаючих проблеми і усунення розбіжностей;
  • вираження прагнення до постійного вдосконалення всіх виконуваних операцій;
  • спільне розроблення продуктів і процесів;
  • забезпечення гарантованої надійності та високої якості товарів і послуг;
  • укладення угоди за витратами і прибутку з метою справедливого та конкурентоспроможного ціноутворення;
  • нарощування спільного бізнесу.

 

Рисунок 1 - Інтеграція ланцюга поставок

Джерело: [3, с. 79]

Показник так званої «логістичної зрілості» вважають основним критерієм у прийнятті рішень щодо інтеграції логістичної діяльності у ланцюгу постачань. Він показує на скільки підприємство готове до інтеграції з використанням таких параметрів: показник якості, співпраця з постачальниками, технологічний процес, інтеграція функцій логістики, мобілізація співробітників, стратегічне планування, інтегрована система інформації, співпраця з клієнтами [4, с. 317].

Компанія у зовнішньому середовищі може успішно функціонувати тільки тоді, коли вона зможе залучати своїх споживачів та постачальників до інтеграції та з умовою, що ця інтеграція буде здійснюватися на засадах управління логістичним ланцюгом [2, с. 55]. Важливим для підприємства є визначення та дотримання параметрів, які забезпечують необхідний результат інтеграції

Кількість та склад бізнес-процесів, які необхідні та досягнення певного комерційного результату визначаються усіма учасниками ланцюга поставок. Однак лише при правильній побудові ключових бізнес-процесів від кінцевого споживача до початкового постачальника та при дотриманні цільових установок досягається реальна інтеграція бізнес-процесів. Такими установками можуть бути:

  • управління взаємовідносинами з постачальниками для задоволення власних потреби в сировині і матеріалах, які необхідні для забезпечення безперервного функціонування технологічного і комерційного процесів;
  • швидка реакція на ринкову кон’юнктуру шляхом контролю виробничої та логістичної потужність;
  • підвищення рівня обслуговування споживачів та взаємодії з ними;
  • збільшення рівня вчасно виконаних замовлень та зменшення кількості прорахунків;
  • мінімізація часу на шлях від створення до комерційного використання продукту.

Використання цих установок допоможе здійснити інтеграцію бізнес-процесів та дозволить застосувати методи обґрунтування, прийняття оптимальних рішень в управлінні ланцюгами поставок.

Науковий керівник: к.е.н.,доц. Луценко І.С.

Посилання

Стаханов В.Н., Украинцев В.Б. Теоретические основы логистики: Ростов н/Д: Феникс, 2001. 160 с.

Бауэрсокс Д. Клосс Д. Дж. Логистика: интегрированная цепь поставок. 2-е узд: пер. с англ.: М.: ЗАО «Олимп-Бизнес», 2005. 640 с.

Уотерс Д. Логістика. Управління ланцюгом поставок: пров. з англ. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. 79 с.

М. Василевський, І. Білик, О. Дейнега. Економіка логістичних систем: Видавництво Нац. ун-ту «Львівська політехніка»: Львів, 2008. 596 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-04-22

Номер

Розділ

Секція 4. Управління ланцюгами поставок у стратегії розвитку підприємств