МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇЇ ЛОГІСТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВАХ
Ключові слова:
організація, логістична діяльність, методологічні засадиАнотація
Сьогодні, як ніколи стає актуальним теза про те, що підприємства, які можуть швидко адаптуватись до змінних вимог зовнішнього середовища будуть домінувати на ринковому просторі. На наш погляд, два основних факторів успіху, які керівництво підприємств має завжди аналізувати та оптимізувати: перше - це можливість доступу та використання сучасних технологій; друге – це постійний моніторинг та оптимізація сукупних витрат підприємства. Функція транспортування втілює у собі зразу ж два згадані вище фактори успіху підприємства – як витрати, так і технології. Транспортні витрати є надзвичайно актуальними для всіх без виключення підприємств, через низку факторів, але найголовніше - через високу складову у собівартості продукції, що безпосередньо є основою для конкурентоспроможності на ринку. Необхідність використання сучасних технологій на транспорті підсилюється ще і макроекономічним фактором, а саме вигідним геополітичним становищем України та перспективою нарощування обсягів транзитних перевезень через територію нашої держави
Серед основних напрямків перевезень, зокрема автомобільних, є ЄС. Так за минулий рік із Європейського союзу в Україні на автотранспорті було перевезено 6030 тис. тон вантажів - на 9,3% більше, ніж в 2018 році. Збільшення у фізичному вираженні склало 511 тис. тон. З України до Євросоюзу на автомобільному транспорті в 2019 році перевезено 6139 тис. тон вантажів, що на 1,1% більше у порівнянні з рівнем 2018 року [1].
Можна прослідкувати, що в структурі вантажоперевезень за рахунок збільшенні частки автомобільних перевезеннях, зменшується відповідно частка залізничного транспорту (2014 р. - 62,5% 2018 року - 55,8. На рис.1 можна побачити структура вантажообігу в розрізі видів транспорту за 2018 рік [2].
Рисунок 1 - Структура вантажообігу в розрізі видів транспорту
Джерело: [1]
З наведених даних ми бачимо, що перевезення різними видами транспорту, зокрема автомобільним зростають і мають потенціал, а отже транспортні підприємства, які надають логістичні послуги мають можливість розвитку і збільшення прибутку.
Для того, щоб мати максимальну ефективність від запровадження транспортних технологій та позитивний їх вплив на собівартість продукції необхідно використовувати інтегральний логістичний підхід протягом всього ланцюга постачання. Головним питанням при цьому є правильно організована логістична діяльність. Логістична діяльність транспортних підприємств будується на основі системи поглядів, певного усвідомлення явищ, процесів та предметів.
Основні положення при формуванні логістичної діяльності транспортних підприємств полягає в наступному:
- Реалізація принципу системного підходу. Тобто задля досягенння максимально бажаного ефекту не достатнь оптимізації окремих складових, а слід робити оптимізування сукупного матеріального потоку;
- Слід перееходити від універсального технічного обладнання до обладнання, яке відповідало б конкретним завданням та умовам і було більш підлаштоване під конкретні умови;
- Успіх компанії залежить від продуктивності праці її робітників, а для цього слід створювати належні умови для виконання поставленних завдань, інакше кажучи спрямовуватись на гуманізацію робочих процесів.
- Треба постійно робити аналіз і підрахунок логістичних витрат усього логістичного ланцюга.
- Треба слідкувати за сучасним тенденціям і постійно розвивати сервіс компанії;
- Логістична система повинна бути гнучкою і адаптуватися в залежності від змін на ринку.
Використання логістичних концепцій в організації логістичної діяльності на транспортних підприємствах можливе при умові визначення основної ідеї та впровадження логістичного підходу.
Отже, проаналізувавши основні положення лгістичної концепції можна виділити її базові характеристики:
- корисність - розглядає формування вартості для споживача та створення додаткових корисностей;
- системність - передбачає узгодженну і синхронізовану роботу потоків в інтегрованому логістичному процесі і розуміння того, що всі складові елементи взаємозалежні у логістичних системах;
- орієнтованість на споживача —передбачає орієнтацію підприємства на постачання споживачу відповідного товару у відповідному стані у відповідне місце у відповідний час, яке може оцінюватись показниками тривалості, надійності, еластичності виконання замовлення;
- повні витрати - передбачає їх урахування, як сукупності, яеа складається з витрат замовлення, транспортування, складування, пакування, витрат запасів, обслуговування.
- ефективність - визначає продуктивність логістичної системи, як відношення обсягу логістичних послуг до логістичних витрат, а її ефективність — як відношення прибутку до логістичних витрат. Це дозволяє вибір найкращого варіанту організації логістичної системи [2].
Слід зауважити, що існує реальний вибір: необхідно у визначеному ступені та в межах всього ланцюга поставок підвищити потенційні можливості, так щоби знизити витрати і реалізувати потенційні переваги і зробити це необхідно швидко. Тому, оптимальні логістичні рішення можуть бути отримані не тільки за критерієм оптимальних сукупних витрат, але і за такими показниками, як час виконання завдання та якість логістичного сервісу.
В наш час компанії переходять до прийняття комплексних управлінських рішень, встановлюють новий вид зав’язків між ними з постачальниками, посередниками та споживачами – партнерський. Також спостерігається тенденція виключення з діяльності підприємства всього "зайвого" та пришвидшення всього «необхідного».
Такі дії мають призвести до:
- зменшення термінів проходження обігових коштів;
- прискорення швидкості задоволення споживчого попиту і процесу реагування управлінського апарату підприємства на зміни такого попиту;
- покращення якості сервісного забезпечення та підвищення надійності поставок продукції. [4]
Загалом використання концепцій логістики в базовому вигляді може не принести бажаних результатів, оскільки є необхідним перетворення і адаптування їх під умови підприємства. Окрім цього можуть виникнути і інші проблеми, зокрема супротив колективу, недостатність ресурсів, потреба в пошуку нових партнерів і їх налаштування під вашу систему. Також цей процес є довготривалим і вимагає постійного аналізу проробленої роботи, вирішення створених проблем. Але при належному виконанні всіх поставлених завдань підприємство отримує робочу систему, яка заощаджує різні види ресурсів і дозволяє ефективно організувати логістичну діяльність на транспортних підприємствах.
Посилання
Статистика ринку автомобільних вантажоперевезень ЄС-Україна в 2018/19 рр. URL: http://eurostatica.com/news/509/ (дата звернення 12.03.2020).
Ринок логістичних послуг: тренди і перспективи галузі. URL: https://trademaster.ua/dir_logistik/312874 (дата звернення 11.03.2020).
Тюріна Н. М., Гой І. В., Бабій І. В. Логістика: Навч. посіб. К.: «Центр учбової літератури», 2015. 392 с.
Сутність підходу до формування концепції логістики. URL: https://pidruchniki.com/71694/logistika/kontseptsiyi_logistiki (дата звернення 11.03.2020).