ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ, ЯК ІНСТРУМЕНТ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ

Автор(и)

Анотація

Діджиталізація – це глибинне проникнення цифрових та інноваційних технологій до бізнес-процесів, господарства, комунікацій.
Перехід економіки до ери цифрових можливостей привело до необхідності діджиталізації управлінських процесів, запровадження цифрових продуктів з метою задоволення попиту на ринку. Проведемо аналіз компаній, котрі пройшли діджиталізацію галузі свого виробництва, запровадили цифрові товари та послуги. За допомогою успішного досвіду вітчизняних компаній доведемо користь цифрових процесів для економіки країни. Термін запровадження діджиталізації не перевищує 5-7 років, даний період враховує високу динамічність, зміну споживчих можливостей, технічні інновації.
Для розвитку та запровадження діджиталізації управлінці підприємства повинні вжити заходів у певних напрямках:
розробка технічних і економічних вимог до інформаційно-комунікаційних технологій і засобів їхньої реалізації;
фінансове та ресурсне забезпечення щодо впровадження нововведень;
збільшення клієнтської бази та підвищення якості інформування їх і персоналу;
розвиток доступу до міжнародних інформаційних ресурсів з метою глобального планування стратегії розвитку компанії;
введення нових структур для інформування та зворотного зв’язку;
підготовка персоналу [1].
Однією з глобальних причин діджиталізації стала популярність соціальних мереж та інтернет ресурсів у споживачів. Через це більшість підприємців перевели свою діяльність, а деякі відкрили компанії на інтернет-платформах. Такі нововведення привели до збільшення малого бізнесу.
Найактивнішою сферою котра отримала найбільшу вигоду від діджиталізації є логістика. Адже логістичні компанії навіть міжнародні можуть бачити потоки своїх товарів у реальному часі (місце їх знаходження), мають можливості не контактуючи с покупцем онлайн надавати товари в потрібній кількості та якості, керувати усіма підрозділами своїх робітників дистанційно за допомогою чат-ботів та особистих чатів. Найяскравішим представником даної сфери стала компанія TEDIS Ukraine, котра для взаємодії з клієнтами застосовує різні канали спілкування: Telegram, Facebook, форми зворотного зв'язку на сайті. Такий підхід дозволяє на одній платформі швидко оформити замовлення і за допомогою дистанційного зв’язку з іншими відділами обробити замовлення і відразу його відправити.
Також є позитивна динаміка, котра стимулює одну з найбільших напрямків розвитку нашої країни – аграрна промисловість. Група компаній «Ukrlandfarming» дозволяють за допомогою їх технологій дистанційно вести облік врожаю, виправляти помилки, відправляти групу для ремонту техніки, перевіряти об’єкти без виїзду на нього, контролювати якість посіву та перевезень усіх видів культур на елеватор. Такі можливості підвищують ефективність праці та економічну стабільність, адже затрати часу скорочуються на 50%. Такі покращення надають змогу детально вивчити питання на усіх рівнях виробництва [3].
COVID–19 приніс свої корективи, через це багато галузей перейшло на дистанційне обслуговування та роботу. Серед яких компанія «Люксоптика», котра на період карантину ввела інноваційні методи перевірки зору, через соціальну мережу Instagram спільно з агентством Banda, почали онлайн прийом у лікаря окуліста.
Державне зростання з діджиталізацією. Позитивна динаміка з’явилась і в державному управлінні за допомогою цифрового збереження документів. Новітнім введенням стала платформа від міністерства України «Дія». Дана платформа надає змогу керувати своїми документами, котрі посвідчують особу в онлайн режимі, користуватись адміністративними послугами, онлайн- курси для грамотності батьків та вчителів у цифрових навичках.
Також одним з важливих факторів впливу на розвиток діджиталізації є регулювання нормативно-правовою базою механізмів запровадження інноваційної політики. Дані нововведення регулюються в Україні понад 200-ма різними документами в яких зазначені основні правові, економічні та організаційні питання.

З метою якісного аналізу діджиталізації cформовано таблицю 1 з перевагами та недоліками процесу діджиталізації.
Таблиця 1 - Переваги та недоліки діджиталізації
Переваги
Недоліки
Швидкий доступ до будь-яких даних підприємства.
Тривалий час оцифрування даних.
Підвищення ефективності роботи працівників
Потреба у підвищенні кваліфікації працівників у сфері ІТ-технологій.
Зростання продуктивності та зменшення витрат.
Потреба у якісному технічному оснащенні та своєчасному оновленні даних.
Якісна, швидка обробка та формування звітів .
Потреба в постійній технічній підтримці.
Наявність чат-ботів для дистанційної комунікації працівників.
Потреба постійного зв’язку з працівниками.
Покращення обслуговування клієнтів.
Потреба постійної уваги до нововведень галузі.
Менша кількість помилок в розрахунках, аналітиці та плануванні.
Скорочення персоналу.
Підвищення конкурентоспроможності підприємства.
Потреба у перегляді цінової політики.
Джерело: сформовано авторами
Дана таблиця показує які недоліки можуть стримувати розвиток діджиталізації підприємства, яким потрібно більше приділяти увагу.
За оцінками експертів, понад 60% найбільших компаній світу вже працюють над стратегією цифрової трансформації. За даними індексу оцифрування промисловості Глобального інституту МакКінсі. В даний час Європа має 12% свого цифрового потенціалу, а США 18%. Німеччина має 10% свого цифрового потенціалу, тоді як Великобританія майже зрівнялась з США - 17%. Це чітко показує, що компанії, навіть у промислово розвинених країнах, не можуть повною мірою використати весь свій потенціал для оцифрування за високої вартості. Україна використовує менше 1% свого цифрового потенціалу.
В даний час 60% українців різного віку є активними користувачами мережі інтернет. Цікаво, що постачальник електронного документообігу EDIN стверджує, що оцифровка стала важливою частиною сучасного спілкування, розробки проектів та інструментом процвітання суспільства.
Наразі ми можемо швидко ознайомитись з будь-яким підприємством за допомогою соціальних мереж. Таким чином споживачі можуть, наприклад в мережі Facebook, ознайомитись з компанією та товарами, послугами, а також мають змогу відразу зв’язатись з консультантом та отримати допомогу з замовленням або отримати додаткову інформацію.
Через безліч факторі бізнес-середовище потерпіло чимало змін, які вимагають змін моделей управління. Перш за все такі зміни викликало збільшення вимог з боку покупців, трансформація їх споживчої поведінки: тепер в час розвинених технологій потреба в зручності зросла в рази, тому здійснення покупки повинно буди дистанційним (не відвідуючи магазин), оплата також онлайн, через електронні платіжні додатки і мати змогу обирати місце та час доставки за допомогою мобільного додатку, тому наразі замовлення за допомогою вже повсякденних гаджетів. За сучасних обставин такі інтернет платформи заміняють повноцінно заміняють реальні магазини [2].
Також модифікували систему менеджменту. Звичайно, що через численні технологічні нововведення було викликано необхідність змін системи менеджменту. Це привело до автоматизації технологічних та управлінських процесів і викликало високий попит на якісний аналіз бізнесу з метою створювати гнучкі системи управління. Мало істотний вплив також на діяльність самого менеджера. Це приведе до зниження кількості менеджерів і до змін самого процесу їх роботи.
Отже, наша країна не досить підготовлена економічно до переходу до ери діджиталізації, через це лише 1% підприємств пройшли цей етап – оцифрування. Провели аналіз підприємств котрі ввели до своєї роботи новітні технології та інновації, привели приклади вітчизняних підприємств, котрі мають позитивний досвід роботи в діджитал середовищі.

Посилання

Література:

Діджиталізація – як інструмент удосконалення бізнес-процесів, їх оптимізація. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ecmebi_2018_1_7 (дата звернення 29.03.2021).

Диджиталізація, як конкурентна перевага підприємств URL: :http://journals.dut.edu.ua/index.php/emb/article/view/2215 (дата звернення 29.03.2021).

Бізнес-процеси в умовах диджиталізації економіки. URL: http://visnik.knute.edu.ua/files/2019/05/5.pdf (дата звернення 29.03.2021).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-17