ДЕТЕРМІНАНТИ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ОСНОВНИМИ ВИРОБНИЧИМИ ЗАСОБАМИ ПОЛІГРАФІЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Ідентифікація детермінант підвищення ефективності управління основними виробничими засобами поліграфічних підприємств є важливою, оскільки показує, на що саме потрібно керівництву зважати або впливати.
Детермінанти ефективного управління основними виробничими засобами поліграфічних підприємств слід розглядати на рівні різних середовищ впливу – на макро-, мезо- та мікрорівнях. На середовище макрорівня підприємства не можуть впливати, проте це середовище суттєво впливає на діяльність підприємств опосередковано. Виявлені детермінанти макросередовища наведено на рис. 1.
Рисунок 1 – Детермінанти макросередовища ефективності управління основними виробничими засобами
Джерело: розширено автором на основі [1, с. 70]
Для підвищення ефективності управління основними виробничими засобами законодавча політика держави має бути стабільною та досконалою, забезпечувати розвиток поліграфічної галузі. Рівень соціального розвитку впливає на стан ринку праці, рівень безробіття, відтік кадрів за кордон, потребу споживачів у культурному розвитку, а, отже, впливає на попит на поліграфічну продукцію. Інноваційна політика впливає на розвиток науково-технічної сфери, сприяючи виготовленню вітчизняного поліграфічного устаткування. Культура впливає на традиції населення, культурні цінності, як наслідок формує попит на поліграфічну продукцію. Цінова політика має забезпечувати можливість довести рівень оплати праці працівників до світових стандартів, що дасть змогу зберегти кваліфіковані кадри на підприємстві. Митна політика визначає пільги під час імпорту поліграфічного устаткування, що є важливим фактором зростання ефективності, зважаючи на те, що абсолютна більшість устаткування виробляється за кордоном. Інвестиційна політика держави має сприяти збільшенню привабливості економіки, що матиме наслідком зростання економічної активності, внаслідок чого збільшиться попит на друковану продукцію. Відтворювальна політика має сприяти розвитку вітчизняних виробників поліграфічного обладнання. Податкова політика має забезпечувати диференційований підхід до формування податкової системи.
Детермінанти управління основними виробничими засобами поліграфічних підприємств на мезорівні впливають на підприємства на рівні галузі і наведені на рис. 2.
Рівень цін на продукцію впливає на показники ефективності використання основних виробничих засобів за рахунок зміни чистого доходу від реалізації продукції та прибутку. Постачальники матеріалів визначають асортимент витратних матеріалів і відповідають за їх якість. Неякісні матеріали негативно впливають на якість продукції та стан обладнання і можуть привести до виходу його з ладу. Широкий асортимент матеріалів дає змогу найкращим чином задовольнити потреби споживачів. Рівень цін на матеріали впливає на собівартість продукції і, як наслідок, на прибуток підприємства. Постачальники обладнання забезпечують сервісне обслуговування обладнання та сприяють модернізації устаткування, пропонують прийнятні схеми фінансування оновлення основних виробничих засобів. Поява на ринку нової продукції сприяє зміні технологій та впровадженню нового обладнання для задоволення потреб існуючих клієнтів і залучення нових. Конкуренти здійснюють різноспрямований вплив на показники ефективності використання основних виробничих засобів. Потреби споживачів визначають номенклатуру необхідного обладнання, його характеристики, технологічні особливості, які мають надавати можливість задоволення споживчих запитів [2].
Рисунок 2 – Детермінанти мезосередовища ефективності управління основними виробничими засобами
Джерело: розроблено автором
Детермінанти мікросередовища знаходяться під безпосереднім впливом підприємства. Найбільш вагомі наведено на рис. 3.
Рисунок 3 – Детермінанти мікросередовища ефективності управління основними виробничими засобами
Джерело: розроблено автором
Отже, визначені детермінанти суттєво впливають на показники діяльності поліграфічних підприємств та попит на поліграфічну продукцію і, як наслідок, на ефективність управління основними виробничими засобами поліграфічних підприємств.
Посилання
Література:
Воротіна Л. І., Котляревський Я. В. Стратегія управління підприємствами видавничо-поліграфічного комплексу : монографія. Львів : УАД, 2012. 184 с.
Базилюк В. Б. , Грімнак Х. І. , Пелих Т. А. Трансформація видавничо-поліграфічної діяльності України внаслідок інституційних змін. ІІI Міжнародної науково-практичної конференції Удосконалення обліку, контролю, аудиту, аналізу та оподаткування в сучасних умовах інтеграційних процесів у світовій економіці. Ужгород, 2018. С. 366–368.