КЛЮЧОВІ ФАКТОРИ ВПЛИВУ НА ОРГАНІЗАЦІЮ ВИРОБНИЧОЇ ЛОГІСТИКИ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

Анотація

З якої б точки зору ми не розглядали війну, це завжди жахливий процес для держави, людей чи підприємств, що в ній розташовані. Під час війни багато економічних показників знаходяться в кризовому становищі, а сама держава знаходиться в стані економічного занепаду.

Станом на березень – травень 2022 року багато підприємств (більшою мірою саме їх складів та виробничих цехів) на Сході та Півночі країни постраждали від терористичних дій росії та були змушені призупинити свою діяльність на цій місцевості та переїхати на іншу, більш безпечнішу територію. Сума економічних збитків нашої країни станом на грудень 2022 року зросла до 700 млрд доларів. Для порівняння цього б хватило, щоб країна повністю припинила свою діяльність на 4 роки. Якщо ж говорити про втрати компаній, то це, насамперед, втрати складських і виробничих площ, які, зокрема, понесли такі компанії, як: Фокстрот (33 тис. км. кв.), Dragon Capital (139 тис. км. кв.), Kuehne+Nagel Ukraine (5 тис. км. кв.), АТБ (34 тис. км. кв.), Refrigerator Logistic Center (60 тис. км. кв.) та багато інших [1]. Саме тому ці компанії були змушені повністю переглянути всі свої виробничі процеси та модернізувати їх для подальшого функціонування.

Таким чином, постраждалі компанії перемістили свої потужності на Західну Україну й спробували розосередити свою діяльність, виробничі процеси та запаси для забезпечення більшої гнучкості та попередження можливих небезпек в майбутньому. Звісно, є й мінуси таких дій. Наприклад, відстань між виробничими цехами, складами та споживачем збільшується, що призводить до збільшення часу поставок та витрат на транспортування продукції чи сировини.

Суттєво змінилися під час воєнного стану й процеси транспортування сировини та матеріалів. В найгіршому становищі опинилися компанії, в яких виробничі процеси залежали від сировини з окупованих територій. Як приклад, візьмемо добувну промисловість. Україна протягом першого півріччя 2022 року видобула понад 9,3 млрд куб. м. природного газу, а це на 4,5% менше, ніж за аналогічний період минулого року [2]. Дещо краща ситуація склалася для фірм, які використовують матеріали із-за кордону, бо хоча на початку війни небо й море країни було закрито й не було можливості транспортувати сировину, проте зараз вона транспортується до сусідніх країн і вже тоді переправляється до України  потягами або ж автомобільним транспортом.

Війна вплинула і на споживчі цінності українців. Так до її початку громадяни частіше купували дорогі товари чи предмети розкоші, проте зараз більшість людей обмежує себе в цьому, відкладаючи гроші на щось більш корисне та цінне для них. Для прикладу, візьмемо харчову продукцію. Цього року її продажі, як і асортимент значно скоротилися в порівнянні з минулим, проте на це також вплинула й ціна, яка за даними Держстату України від початку вторгнення станом лише за 2022 рік зросла на понад 30%, а в поточному році прогнозують зростання на 50%.

Отже, як можемо побачити деякі підприємства частково втратили своїх споживачів, що негативно вплинуло на їх продажі й доходи. Користуючись опитуванням від компанії Київствар можна зробити висновок, що у 68% українських підприємств за час війни прибутки суттєво скоротилися [3]. Інші ж навпаки змогли пристосуватися до змін і перекваліфікувалися на виготовлення іншого виду продукції, змінили галузь, в якій працювали до цього, або ж знайшли нові ринки збуту, як це зробила компанія Depositphotos – тепер вони, як і більшість фірм, не надають послуги в росії та білорісії, натомість розширюють свою діяльність за кордон, в ті країни, в яких знаходиться їхня материнська компанія Vista.

 

Посилання

Логістична нерухомість під час війни: масштаби руйнувань, диверсифікація та перспективі відбудови. Property Times. 2022. URL: https://cutt.ly/c4pOo3u (date of application:21.03.2023)

Огляд впливу війни на промисловість України та прогноз перспектив в економіці. УСПП, 2022. URL: https://cutt.ly/V4pOjQl (date of application: 02.04.2023)

Як змінився український бізнес через війну? Результати опитування від "Київстар.Бізнес". Delo, 2022. URL: https://cutt.ly/34pOxvy (date of application: 05.04.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-23

Номер

Розділ

Секція 4. Управління ланцюгами поставок у стратегії розвитку підприємств