КОМАНДА СТАРТАПУ: ВІДМІННІОСТІ ВІД КОМАНДИ ІНННОВАЦІЙНОГО ПРОЄКТУ
Ключові слова:
стартап, команда стартапу, інноваційний проектАнотація
Команда вважається одним із визначальних факторів комерційного та фінансового успіху стартапів [1].
Стартапи, особливо на перших етапах розвитку, мають багато спільного з інноваційними проєктами, які здійснюються вже працюючими компаніями. Їх об‘єднують: наявність нової ідеї, що має цінність для споживача; схожість основних фаз життєвого циклу; необхідність вирішувати широке коло задач, пов’язаних із виведенням інноваційного продукту на ринок; схожість критеріїв оцінки: новизна, конкурентоспроможність, масштабованість продукту, прибуток, соціальна доцільність; висока невизначеність і ризики досягнення кінцевого результату; творчий характер роботи команди; використання методів управління проєктами.
Разом з тим, цільова спрямованість і загальна траєкторія розвитку роблять стартапи суттєво відмінними від інноваційних проєктів організацій. Це і зумовлює особливості функціонування команди стартапів (табл. 1).
Таблиця 1 – Відмінності команд стартапу та інноваційного проєкту організації
№з/п
Показник
Стартап
Інноваційний проєкт
1
Відбір учасників
Здійснюють засновники стартапу на зовнішньому ринку праці
Здійснюють досвідчені HR фахівці та лінійні менеджери з числа наявного персоналу
2
Терміни існування
Не можуть бути чітко визначені на початку розвитку стартапу
Команда проєкту створюється на визначений час і є частиною організації
3
Масштабування
Команда зростає і у разі успіху стартапу перетворюється у повноцінну компанію
Чисельність команди визначається на етапі ініціалізації проєкту і мало змінюється на наступних етапах. Після закінчення проєкту команда розпускається.
4
Ресурси
Обмежена ресурсна база, головним ресурсом команди стартапу є інтелектуальний капітал
Має доступ до фінансових, матеріально-технічних та інтелектуальних ресурсів організації
5
Джерела інвестування
Власні кошти засновників, бізнес-янголи, краудфандингові платформи, бізнес-акселератори, грантові програми, венчурне інвестування
Власні фінансові кошти, інші види активів (основні фонди, земельні ділянки, промислова власність тощо), залучені та позикові кошти
6
Канали просування
Стартапи повинні створити канали просування нового продукту
Просування нового продукту може відбуватися за вже існуючими каналами
7
Бізнес-модель
Команди повинні знайти життєздатну бізнес-модель стартапу, щоб налагодити потік надходження доходів від реалізації нового продукту
Реалізація інноваційного продукту може відбуватися за вже існуючою бізнес- моделлю аналогічних продуктів компанії
Розуміння особливостей формування команди стартапу дозволяє мінімізувати ризики, пов’язані з «людським фактором», і забезпечити високий рівень team-market fit, що є передумовою досягнення product-market fit і стабільного зростання стартапу у майбутньому.
Посилання
Blank S., Dorf B. The Startup Owner's Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company Paperback. 2012. London:K & S Ranch, 608 p.