РЕГІОНАЛЬНИЙ ВИМІР ІНВЕСТИЦІЙ У СЕКТОРІ ІНФОРМАЦІЯ ТА КОМУНІКАЦІЯ В УКРАЇНІ: ДО І ПІД ЧАС ВІЙНИ
Анотація
Одним з важливих чинників розвитку підприємництва у секторі інформація та комунікація є інвестиції. Це зумовлене тим, що інвестиції у цьому секторі спрямовані на розробку і впровадження нових продуктів, сприяють підвищенню продуктивності праці, розвитку інновацій та підтримують цифрову трансформацію в інших секторах української економки. Війна в Україні вливає на інвестиційну активність суб’єктів господарювання у секторі інформації та комунікації у регіональному розрізі. З огляду на це потрібно проаналізувати регіональні відмінності в інвестиціях у секторі інформація та комунікація до і під час війни в Україні (табл. 1).
Таблиця 1 – Капітальні інвестиції в основний капітал у секторі інформація та комунікація за регіонами України
Регіон
Капітальні інвестиції за видами економічної діяльності, тис. грн
Темпи зростання капітальних інвестицій, % до попер. року
Структура капітальних інвестицій, % від загального обсягу
Капітальні інвестиції, тис. грн. на 1 суб’єкта господарювання
2020
2021
2022
2021
2022
2020
2021
2022
2020
2021
Вінницька область
168629
215233
339123
127,6
157,6
0,80
1,07
2,01
25,65
26,95
Волинська область
11206
7688
14990
68,6
195,0
0,05
0,04
0,09
4,37
2,41
Дніпропетровська область
91068
127349
295480
139,8
232,0
0,43
0,63
1,75
4,85
5,61
Донецька область
1446349
2053795
4647
142,0
0,2
6,84
10,20
0,03
330,90
417,69
Житомирська область
11983
12351
10430
103,1
84,4
0,06
0,06
0,06
2,88
2,46
Закарпатська область
8522
7073
10417
83,0
147,3
0,04
0,04
0,06
3,69
2,31
Запорізька область
94858
15758
37324
16,6
236,9
0,45
0,08
0,22
12,05
1,65
Івано-Франківська область
24596
27885
35071
113,4
125,8
0,12
0,14
0,21
5,85
5,19
Київська область
17465
59626
30233
341,4
50,7
0,08
0,30
0,18
1,36
3,76
Кіровоградська область
10155
16869
28104
166,1
166,6
0,05
0,08
0,17
3,99
5,42
Луганська область
3242
30098
к/с
928,4
…
0,02
0,15
…
2,31
19,80
Львівська область
184429
246511
294548
133,7
119,5
0,87
1,22
1,75
7,96
8,47
Миколаївська область
18901
18093
8267
95,7
45,7
0,09
0,09
0,05
3,28
2,60
Одеська область
207484
137355
141498
66,2
103,0
0,98
0,68
0,84
17,63
9,48
Полтавська область
63657
68436
53948
107,5
78,8
0,30
0,34
0,32
13,18
11,44
Рівненська область
1432
3113
34746
217,4
1116,2
0,01
0,02
0,21
0,45
0,78
Сумська область
15046
12123
18194
80,6
150,1
0,07
0,06
0,11
4,54
2,91
Тернопільська область
28293
38880
58025
137,4
149,2
0,13
0,19
0,34
10,34
11,19
Харківська область
157081
339401
184554
216,1
54,4
0,74
1,69
1,09
5,11
9,25
Херсонська область
11367
10412
к/с
91,6
…
0,05
0,05
…
3,78
2,88
Хмельницька область
7197
7126
16227
99,0
227,7
0,03
0,04
0,10
2,01
1,59
Черкаська область
19916
30269
27092
152,0
89,5
0,09
0,15
0,16
3,55
4,49
Чернівецька область
12563
21159
14539
168,4
68,7
0,06
0,11
0,09
5,26
7,13
Чернігівська область
3164
4179
6915
132,1
165,5
0,01
0,02
0,04
0,83
0,89
м. Київ
18526136
16617342
15205497
89,7
91,5
87,62
82,56
90,13
295,50
223,19
Джерело: побудовано та обчислено автором на основі [4]
З одного боку, на науково-методологічному рівні це дослідження продовжує вивчення регіональних особливостей функціонування сектору інформації та комунікації в економіці України. Зокрема, проведено порівняння динаміки структурних змін в цьому секторі на регіональному рівні з використанням індексів регіональної спеціалізації Кругмана, Герфіндаля та Тейла та розроблено симультанну модель функціонування цього сектору за регіонами України [1]. Оцінено головні тенденції регіонального розвитку сектору інформації та комунікації, його місця і ролі для повоєнної відбудови креативних індустрій [2].
Визначено чинники структурних змін у секторі інформація та комунікація в країнах ЄС та окреслено перспективи європейської інтеграції для України [3]. З іншого боку, доцільно виокремити головні закономірності інвестування суб’єктів господарювання у секторі інформація та комунікація до і під час війни.
Згідно з даними табл. 1 у 2020-2022 рр. фіксували регіональні відмінності в обсягах капітальних інвестицій у секторі інформація та комунікація. Лідерські позиції за обсягами капітального інвестування в цьому секторі до війни займали м. Київ, Донецька, Львівська, Одеська, Харківська та Вінницька області.
У 2022 р. ситуація змінилася під впливом війни, Донецька область перестала бути одним з провідних регіонів України за обсягами капітальних інвестицій в секторі інформація та комунікація, замість неї стала Дніпропетровська область.
Також існують розбіжності в темпах зростання капітальних інвестицій у секторі інформація та комунікація у регіональному розрізі.
У 2021 р. можна виокремити регіони із надзвичайно високими темпами зростання обсягів капітальних інвестицій та регіони, де фіксували падіння темпів зростання. Зокрема, у 2021 р. майже в 9 разів зросли обсяги капітальних інвестицій у цьому секторі в Луганській області, у 3 рази – у Київській області, у 2 рази – у Рівненській області. Через війну змінилися регіональні темпи зростання капітальних інвестицій у секторі інформація та комунікації, майже в 11 разів вони зросли у Рівненській області порівняно з 2021 р., у 2 рази – у Волинській, Дніпропетровській, Запорізькій та Хмельницькій областях. Це зумовлене такими особливостями як релокація суб’єктів господарювання в цьому секторі та віддаленість від лінії фронту.
Крім того, існує регіональна нерівномірність капітальних інвестицій у секторі інформація та комунікація з точки зору структури та в середньому на 1 суб’єкт господарювання в цьому секторі. Це свідчить про те, якими є складним і багатофакторним процес інвестування у секторі інформація та комунікація за регіонами України. На нього впливають просторове розміщення регіону, демографічний та соціальний чинники, умови безпеки тощо.
Отже, існують позитивні тенденції в інвестуванні у секторі інформація та комунікація в Україні, пов’язані із збільшенням обсягів капітальних інвестицій. Проте у регіональному розрізі існують відмінності у цьому процесі. Під час війни також відбувається інвестування в цьому секторі, проте перевага надається регіонам, які віддалені від активних бойових дій. Перспективи активізації інвестицій у секторі інформація та комунікація будуть залежати від успіхів України на фронті, поточної соціальної та економічної ситуації в країні та темпів цифрової трансформації.
Посилання
Kichurchak M. Information and communication sector at the core of Ukraine’s creative economy: assessing the structure of intercorrelations for sustainable development and postwar recovery. Формування ринкової економіки в Україні. 2023. Вип. 49. С. 3–18. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/meu.2023.49.0.4901 (дата звернення: 29.03.2024).
Кічурчак М. Вплив сектору інформації та комунікації на просторовий розвиток і пост-воєнну відбудову креативних індустрій в економіці України. Економічний форум. 2023 № 1 (3). С. 12–21. DOI: https://doi.org/10.36910/6775-2308-8559-2023-3-2 (дата звернення: 15.03.2024).
Кічурчак М. Структурні зміни в секторі інформації та комунікації в системі креативної економіки країн ЄС: досвід для України. Економіка і прогнозування. 2022. № 3. С. 115–130. DOI: https://doi.org/10.15407/eip2022.03.115 (дата звернення: 09.03.2024).
Державна служба статистики України: офіційний сайт. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 11.03.2024).